Maandag 3 juni om twaalf uur zendt de overheid een NL-Alert controlebericht uit in heel Nederland. Om zoveel mogelijk mensen te alarmeren en informeren bij een ramp in de omgeving, zet NL-Alert nieuwe kanalen in.
Zo is NL-Alert vanaf 3 juni ook te zien op ruim 1.200 digitale reclamezuilen in bijvoorbeeld winkelcentra en op stations. Het is voor het eerst dat het controlebericht op digitale reclamezuilen wordt getoond.
Om het NL-Alert controlebericht aan te kondigen, startte afgelopen dinsdag een landelijke publiekscampagne. Het vorige controlebericht dat op 3 december 2018 is verzonden, werd door ruim 11 miljoen mensen van 12 jaar en ouder ontvangen (74 procent). In december was NL-Alert voor het eerst te zien op veel digitale vertrekborden bij haltes van bus, tram en metro.
Zo’n 300.000 mensen van 12 jaar en ouder zagen het controlebericht op deze borden. Inwoners die het controlebericht op hun mobiel ontvangen, weten dat deze goed is ingesteld.