Wat te doen tegen de ernstige geluidsoverlast bij de Hollandbaan in Woerden?

Wat te doen tegen de ernstige geluidsoverlast bij de Hollandbaan in Woerden?

Al jarenlang ervaren omwonenden van de Hollandbaan in Woerden overlast van geluid en uitlaatgassen. Door de reconstructie van vorig jaar is dat probleem alleen maar groter geworden. Het is nu tijd voor actie, meende een bewoner, die gisteravond tijdens de raadsvergadering voor tweehonderd buurtgenoten sprak. En door een motie gaat die actie er ook komen; de gemeente moet op korte termijn met opties komen om de geluidsoverlast tegen te gaan.

Er rijden veel zware vrachtwagens die voor heel wat geronk zorgen, maar ook snelle auto’s die het geluid zo opgevoerd hebben dat het hard door de straat galmt als ze gas geven. Omwonenden van de Hollandbaan zijn er helemaal klaar mee. Mensen die op de Essenlaan wonen, zitten niet graag meer in hun achtertuin omdat die aan de Hollandbaan grenst. Een enkeling is in het verleden verhuisd om elders rust te vinden.

Pijnpunten

Een man sprak namens tweehonderd omwonenden zijn zorgen uit over alle bovenstaande. Er werd ook gerefereerd naar de nieuw te bouwen Rembrandtbrug die over de Oude Rijn zal lopen. Ze vrezen dat daardoor nog meer verkeer naar de Hollandbaan komt.

En dan is daar nog een laatste pijnpunt: dit probleem treft alleen bewoners aan één kant van de Hollandbaan. Aan de overzijde van de weg staat namelijk een geluidswal. Eerdere verzoeken om gelijke behandeling zijn tot dusver afgewezen.

Recent werden raadsleden uitgenodigd om de problemen bij de Hollandbaan met eigen ogen te zien én te horen. Het opende de ogen van een groot deel van de raad. Gisteravond kwamen Lijst van der Does, D66, CDA, VVD en Inwonersbelangen met een motie om op korte termijn de mogelijke maatregelen tegen geluid in kaart te brengen.

Maatregelen nemen, maar ook gebrek aan geld

Volgens wethouder Arjan Noorthoek zijn er al een aantal maatregelen genomen. Zo zijn er onder meer verkeerslichten die automatisch op rood gaan als je te hard aan komt rijden. Er zijn kortere invoegstroken en de belijning zit dichter bij elkaar. Het effect is dat mensen automatisch minder hard gaan rijden.

Maar het is niet voldoende, geeft de wethouder toe. Hij laat weten dat er wordt gewerkt aan twee flitspalen, de kans is groot dat die er ook daadwerkelijk gaan komen. Daarover hoort het college in februari meer.

In de tussentijd worden ook andere maatregelen onderzocht, zoals de motie dat van de wethouder vraagt. Maar of die er gaan komen en hoeveel die teweeg gaan brengen, is maar de vraag. De gemeente heeft eigenlijk geen geld meer voor nieuwe maatregelen.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met RTV Utrecht.

0 Shares